domenica 26 giugno 2011

MINOTAURUL UMILIT A LUI DURENMATT

Eu am ìnvatat fizica ìntr-o singura ora ; ìn clasa a 7-a cu prof. Banarascu, care, povestind energia potentiala, spunea ca banca pe care stau e compusa din milioane de bombe atomice neexplodate, ca materia e formata din atomi care se misca mereu,ca  fixitatea e aparenta si relativa.Am sub ochi o acuarela de Durenmatt-"Minotaurul umilit", care imi provoaca o idee fixa : penitenta.Reprezinta un tip care, pe zidul labirintului, satul de energia lui potentiala se usureaza urinìnd  de sus peste un minotaur.E mai rau decìt o bomba explodata ìn buzunar.Aceasta penitenta e mai rea ca moartea.Daca era colegul meu de liceu Filon, ar fi facut pe loc un calcul "alien".La ce ìnaltime ar trebui sa stea ca sa nu poata fi vazut in timpul actului umiliator ? Depinde de capacitatea vezicii.La jumatate de litru ar trebui sa stea cam pe la 38 m.Un bloc cu zece etaje.Dar de ce sa nu fie vazut ? Pentru ca nu omul umileste minotaurul, ci urina, inutilitatea lui lichida si toxica.Minotaurul, ca paznic al labirintului, e pedepsit de cel care a "fentat" labirintul, destinul, urcìndu-se pe zidurile lui.E deasupra, invingator, poate sa pedepseasca, sa-si bata joc de proprietarul ratacirilor.Penitenta minotaurului e justa.Am facut acest ocol prin labirint pentru ca si eu astazi am suportat o penitenta, ìnsa injusta : anularea unei zile de "verifica".S-au gasit ìn frigiderul comunitatii doua pungi de plastic ( absolut interzis ) si ìntr-un bol inoxidabil doua furculite nespalate.Pedeapsa : pentru ceilalti sase colegi ai mei 5 tigari taiate din tainul zilnic si eu care nu sìnt fumator o zi de iesire.Are o ìntreaga poveste aceasta injustitie banala si absurda.Dar nu merita un marasm.Doctorita sefa e o emerita ìn psihologie, cu diploma americana si carti scrise.Are 82 de ani si ultima ei idee fixa este un snur negru.Cìnd iesim cu minibuzul din comunitate, trebuie sa inchidem poarta cu lant si lacat iar deasupra agatam un bilet pe care scrie " ìn caz de urgenta sunati la...",Acest bilet e agatat de poarta c-un snur negru.Se ìntìmpla ca se poate dezlega si vìntul ìl poarta cine stie unde pe strada.Cìnd ne ìntoarcem toti ne uitam din masina pe strada, poate vedem biletul scapat din legatura blestematului snur negru.De aceea uitìndu-ma la desenul lui Durenmatt, sirul de urina care ajunge pe spinarea minotaurului mi se pare un snur negru care agatat singur pe poarta  e ca un doliu dupa o viata traita degeaba.

Nessun commento:

Posta un commento