lunedì 4 luglio 2011

BLESTEMUL APEI DIN GORETTI

( din FERFIN, secventa Polacu' )...am intrat ìn vorba cu el.Eram cumva solidari ìn destin.Amìndoi amarìti, distrusi de inadaptare ìntr-o tara care are ìn sìni lapte praf.Se uita fix la o coaja de portocala aruncata pe alee.Alaturi avea o "gainusa", "biberonul saracului" - un carton de vin.Nu cred ca cerea ajutor de la coaja de portocala, dar asa parea.Dintrodata, din adìncurile sale, rupt de orice context al momentului zise : "...vad ca toti se pricep la apocalipse...acum ìnteleg...va veni sfìrsitul lumii...".In primul moment m-am gìndit ca va reìncepe povestea cu blestemul apei din Goretti.Toti ai nostri ìl stiu.Cine va bea apa de la o cismea din Goretti se va ìntoarce mereu acolo, ìnsetat sau nu.Nimic supranatural.Eu nu l-am luat ìn serios niciodata dar multi spun ca e un blestem verificat.In cei 5 ani de Goretti am observat si eu cu adevarat ca, numai cine a murit nu s-a mai ìntors sa bea apa.Nu rìd de fatalitati asa ca l-am lasat sa continue,"...va fi pe 11...", fabula, avea creierul explodat,"...va fi ìntr-o zi de 11...mama a murit pe 11, unchiul pe 11, m-am despartit de sotie pe 11, pe 11 mi-a disparut celularul, patronul...fostul patron...are ìn curte un portocal modificat genetic, care face 11 tipuri de portocale.Cìnd ìl vezi zici ca-i un pom la ìnmormìntare.Portocale rosii, galben-aur, violete, albastre...".Taceam, fara sa aprob si fara sa incit.Eu sìnt nascut pe 11 a 11-a.Dumnezeule ! Daca-i spuneam asta atunci, se prabusea cerul, se descheia la nasturii de la gìt, era chiar sfirsitul lumii.L-am linistit."E doar o suma de coincidente.Nu-ti face testamentul.Nu se va ìntìmpla nimic.Esti doar un pic plecat...", dar ceea ce ascundeam eu era mama coincidentelor- 11 a 11-a.Mi-era sete.M-am dus pìna ìn I'NS si m-am ìntors cu doua gainusi si un pet de aranciata ( suc de portocale ).Coaja de portocala nu mai era acolo.Mi-a spus ca a aruncat-o la cos.Ziceam : daca vrei sa ruinezi pe cineva spune tot ce stii despre el, de rau sau de bine.In realitate se spune tot ce se stie si tot ce NU se stie despre cineva.Se face o prajitura apetisanta, senzationala si depreciativa, pe cìt posibil ìn contrast cu propria personalitate, pentru a te da mereu,din egoism, un exemplu pozitiv ; " Daca eram EU nu faceam asa..", "EU ìn schimb as ...".In fine.Unde se faceau toate aceste elucubratii ? In Goretti.La o gainusa.Acolo e parlamentul comunitatii romane din Latina.Acolo ìn acea zi, Polacu' a intrat ìn parlament.Nu mai avea de munca; era in pragul disperarii, un fiu al ploii, bea gainusi si apa blestemata.Era apt pentru a intra ìn lumea perdentilor.


Ultimele din Babel


CESARE PAVESSE 
                              
                                 VA VENI MOARTEA SI VA AVEA OCHII TAI


Va veni moartea si va avea ochii tai
aceasta moarte care ne ìnsoteste
de dimineata pìna seara, neodihnita
surda, precum o pocainta sau un viciu absurd.
Ochii tai vor fi ca un cuvìnt gol
ca un strigat mut, ca o liniste.
Asa ai sa-i vezi ìn fiecare dimineata
cìnd singura te vei apleca
deasupra oglinzii.O, scumpa speranta,
si noi vom afla acea zi
cìnd esti si viata si nimicul.


Moartea are o privire pentru toti
Moartea va veni si va avea ochii tai.
Va fi precum te-ai lasa de-un viciu
precum ìn oglinda ai vedea
o fata moarta
precum ai asculta o gura ìnchisa.
Si muti vom coborì ìntr-un abis.

Nessun commento:

Posta un commento