giovedì 14 luglio 2011

DOJISMUL.BASMUL NOIR.APOCALIPTICUL "ASA".

( din FERFIN )In Conventia drepturilor bolnavului de la Oviedo ar fi trebuit scris si dreptul de a cunoaste istoria patului de spital ìn care te-a ìncarcerat boala.Ar fi fost o lectura devastanta, tragica si lucida ìn acelasi timp.Patul ìl poti parasi ìn trei moduri : sanatos, ameliorat sau pentru totdeauna.Eu in Sezze am fost internat de patru ori din acelasi motiv - hipopotamie etilica.De trei ori am nimerit ìn acelasi salon.Niciodata ìn acelasi pat.Am facut istoria salonului 24.
Zilele curgeau lent, ìnspaimìntator de lent.Imi respectam obsesia - poezie pe viata si pe moarte.Le cream si le distrugeam zilnic.Pe foi asterneam numai zdrentele acestei lupte.Afara poate as fi facut alte miscari interioare, dar ìn spital, ìn captivitate, repetam aceleasi miscari.Stresul avea o singura directie si era rezultatul unei singure cauze - dorinta de a merge autonom.Ma biciuiam cu alte gìnduri negre.Pentru a putea continua.   Daca, dorind ìn secret imortalitatea, as eterniza si o infirmitate ? Am revenit asupra ideii sfìrsitului.Cìnd esti ìn pericol de a ramìne infirm, mecanismul de aparare e acelasi ca ìn fata mortii.Te agati de tot ce ìnseamna viata, normalitate, fie ea si cliseizata.Intimitatea actioneaza conform cu "asa trebuie...".Exteriorul ? Un neamestec ìn afacerile interne.Daca m-as fi comportat altfel, as fi putut fi acuzat de dojism ( memento mori - Gheorghe Doja ), sau si mai rau, acuzat de fals ìn moarte, stìnd asa, cu fundul gol pe un scaun ìncins, rìzìnd si lafaindu-ma ca-ntr-un fotoliu cu o gainusa ìn mìna.Adica sa sufar chinurile mortii si sa arat ìn mod fals cìt de fericit sìnt ìn preajma eternitatii.Bietul Doja Grigoriu ! Mi-am facut testamentul biologic : Nu va amestecati ìn moartea mea ! Chiar daca ajung ìn stadiu vegetativ si ajung ca o planta care mai poate trai ìnca o suta de ani ! Daca ma credeti mort, puneti-ma ìntr-un sicriu larg, cu aer conditionat si... un celular ! Daca ìnviu ??? Traiam ìntr-un basm noir, cu ajutorul apocalipticului "asa" : asa trebuie...asa e bine...asa fac toti...asa da...asa nu...asadar...asa deci...ti-am spus ca-i asa ?...nu-i asa ca ?...fa asa !...nu fa asa !...asa-i ?.


SUMA UNOR ZDRENTE


Daca fac suma unor zdrente
ìmi iese o haina
o ìmbrac cìnd ma supàr pe viata
cìnd ma tin cu mìinile de uragane
cìnd urlu asteptìnd ceva inevitabil
poate moartea.


Pun urechea pe pamìnt
si ascult.
Il aud pe Dumnezeu
cum se plimba cu mìinile la spate
gìnditor
prin propria groapa.




Ultimele din Babel


Miercuri, 6 iulie, nobelista de origine romana, Herta Muler s-a retras brusc, taios si indignata de la Milanesiana italiana." Mi s-a spus ca nu trebuie sa depasesc 10 min. de reading, ìn timp ce Claudio Magris a avut 25.Nu am fost ofensata de el, care a fost apreciabil, dar e just sa o spun." Un ieftin favoritism cultural pentru gazde.Normal ca Herta s-a simtit minimalizata, discriminata.Ceva simil va pot spune si eu.Cìnd am fost ìn aprilie la Libri come..., Roma, Norman Manea avea programata ìntìlnirea cu cititorii ìn sala Studio ( 400 loc.).In ultima secunda am fost anuntat ca ìntìlnirea va avea loc ìn sala Ospitti ( cc. 100 loc ).Cìnd am vrut , cu doua saptamìni ìnainte sa-mi prezerv biletul pt. sala Studio mi-au spus ca biletele sìnt epuizate.


Premiul Strega 2011 - Storia della mia gente - Eduarto Nesi ; Preferam :  L' energia del vouto - Bruno Arpaia


O gluma sau o batjocura a vietii ? O femeie din Bergamo de 41 de ani, cu doua luni ìnainte de a naste a avut un accident vascular cerebral.A intrat ìn coma.Asa a nascut al patrulea copil.Nu a putut sa se bucure pentru ca nu si-a mai revenit.Nu era ìndeajunsa toata aceasta durere.Sotului i-a venit acasa documentul cu desfacera contractului de munca a sotiei pentru absente.Avea 16 ani vechime ìn aceeasi fabrica si era la zi cu taxele sanitare.Ea traieste ìn stare vegetativa, spiritul ei e ìn alta lume, absent.Eu cred ca daca si-ar reveni si ar citi desfacerea contractului de munca ar muri cu adevarat.

Nessun commento:

Posta un commento